2025-07-16 00:00:00

2025-07-16 00:00:00
Aktuális és gondolatébresztő téma több szempontból, hogy melyik nem használja leginkább az okosotthon adta lehetőségeket és megoldásokat. Az okosotthon használat többféle szempontból vizsgálható, ugyanis felvet társadalmi, technológiai és viselkedéstudományi kérdéseket is. Érdekes, hogy a mindennapok során eltérnek a szerepeink és persze érdeklődési körünk is. Általában a férfiak nagyobb lelkesedéssel fordulnak az elektronika, technológia felé, míg a nők kevésbé érdeklődőek a technikai újdonságok után. Lehet ez egyfajta általánosítás? Nézzük hogyan és milyen funkciókat használnak a férfiak és a nők az okosotthonban!
Mielőtt belevágnánk a témába, érdemes néhány kérdést alaposan átgondolni. Azzal azért nagyjából tisztában vagyunk, hogy melyek a nemek közötti alapkülönbségek. Azonban mindez az okosotthon-technológia szemszögéből már egy teljesen új dimenzióban találjuk magunkat. Noha teljesen pragmatikus kérdésekkel foglalkozunk, mik a lényeges szempontok? A nők vagy a férfiak nyitottabbak, ha okos témákról van szó? Különbözik-e a férfiak és nők hozzáállása az okosotthon-technológiához?
Ha már viszonylag otthonosan mozog a család az okoseszközök használatában vajon milyen típusú eszközöket használnak gyakrabban a nők és melyeket a férfiak? Ki dönt az okosotthon eszközök beszerzéséről, használatáról a háztartásban? Nézzünk néhány szempontot!
Kutatásokat, statisztikákat hívhatunk segítségül ahhoz, hogy felmérjük az okosotthon használat jellemzőit. Az adatokból megállapítható néhány különbség. A férfiak például gyakrabban installálják és állítják be a különféle eszközöket, ez pedig többnyire a technológiai érdeklődésnek a tech-hobbiknak köszönhető. Viszont a nők nagyobb arányban használják a kényelmi és biztonsági funkciókat (pl. világítás, hőmérséklet, gyerekfigyelés). Ugyanakkor a hangvezérelt asszisztensek használatában (pl. Alexa, Google Assistant) nincs szignifikáns különbség a nemek megoszlásában.
Ha szélesebb kontextusban nézzük meg az okosotthonok használatát, akkor azért némiképp visszakanyarodunk a hagyományos szerepekhez. Többnyire a férfiak a tech-felelősök, azaz szívesen és lelkesen foglalkoznak a beállításokkal és az automatizálással is. A nők a praktikus megoldásokat részesítik előnyben, tehát inkább a napi rutinhoz (pl.: főzés, gyerekekkel kapcsolatos teendők, háztartás) keresnek releváns megoldásokat.
Az egyértelműen megállapítható, hogy a nemek háztartási szerepekhez való viszonya befolyásolja, hogy ki, mire és hogyan használja a rendszert.
A technikai dolgok és az okosotthonhoz szükséges eszközök, rendszer túlnyomórészt „férfiközpontú” megfogalmazásaival és vizualitásával a férfiak könnyebben azonosulnak. A nehezebb technikai nyelvezet, a komplex leírások persze visszatarthatja a nem igazán tech-rajongó felhasználókat, amely teljesen független a nemtől.
Családos vagy egyedülálló? Nem mindegy! Vannak olyan tipikus felhasználói szokások, amelyek egyértelműen beazonosíthatók az életvitel, családi helyzet alapján is. Például a családos háztartásokban gyakran megosztottak a szerepek, de ettől függetlenül a technológiai döntések a férfiakhoz tartoznak, maga a használat pedig vegyes. Az egyedül élő nőkre jellemző, hogy a biztonság kérdését kiemelten kezelik, tehát náluk nagyobb a nyitottság a kaputelefon rendszerek, kamerák, ajtózárak iránt.
Az igazi okosotthon rajongók jellemzően férfiak, akik az érdeklődésen túl, a rendszer kialakítását és az automatizáláshoz kapcsolódó technikai funkciókat is szívesen megoldják. Természetesen lelkesen használják is az általuk nyújtotta előnyöket.
Üzleti döntések és eladások múlhatnak azon, hogy milyen terméket szeretnénk eladni nőknek vagy férfiaknak. Az érdeklődés és a használat adta különbség fontos információkat tartogathat a gyártóknak is. A termékfejlesztés szempontjából jóval hatékonyabb lehet, ha figyelembe vesszük a női és férfi preferenciákat. Célcsoportok alkotása is jóval egyszerűbb, ha tisztában vagyunk azzal, hogy az adott termék melyik nem számára lehet érdekesebb. A felhasználói élmény és marketingkommunikáció alapja a különböző célcsoportok meghatározása.
Ugyanakkor itt adódhat egy remek feladat: a sztereotípiák lebontása, hiszen a technológia nem igazán kötődik nemhez.
A tendenciák alapján és az okosotthon technológia elterjedésével egyre több nő kapcsolódik majd be és nemcsak a funkciók használatába, hanem a rendszer kialakításába is. Az újabb eszközök és az általuk biztosított funkciók bővülnek, mint például az AI szerepvállalása és a természetes nyelvi vezérlés (beszéd, gesztusok) megjelenése a hölgyek érdeklődését még jobban felkeltheti az okosotthonok iránt.
Összességében elmondható, hogy a jövőben a nemek közötti különbségek csökkenek – már ami az okosotthonok felhasználói szokásait illeti. Ettől függetlenül nem árt folyamatosan figyelni a különféle igényeket a jobb felhasználói élmény érdekében.